Composition project – footage & feedback

“De toon en manier van praten met de leerlingen is heel prettig en zeer geïnteresseerd. Je hebt een natuurlijke orde, die heel veilig aanvoelt. Je creativiteit is bewonderingswaardig. Je hebt bij elk stuk, zelfs als het voor de toehoorder lastig is om te beluisteren positieve feedback en goede tips. Je weet er duidelijk heel erg veel van, niet alleen van het instrument of de manier waarop het wordt geschreven en uitgevoerd, ook theoretisch en op het gebied van muziekgeschiedenis heb je heel veel kennis. Het feit dat je regelmatig op je instrument speelt zorgt voor natuurlijk overwicht; de leerlingen beseffen heel goed dat je weet waar je het over hebt en putten hier ook inspiratie uit. Ik denk dat ik in 3 uur tijd voldoende heb kunnen waarnemen dat je een uitstekende muzieklerares bent, met kennis van zaken, passie en veel creativiteit. Ik vond het een inspirerende middag.”

Arjaan Verheule, docent muziek, Dalton College Voorburg en stage-begeleider

“Met de opdracht, ‘maak een compositie van 2 minuten voor een strijkkwartet’, was Kyra als altvioliste als een vis in het water. De altviool kwam altijd mee en regelmatig speelde Kyra fragmenten voor, al dan niet door de leerlingen gecomponeerd. Daarbij legde ze een bevlogenheid aan de dag die voor leerlingen te proeven was. Ook leerlingen met minder muzikale bagage, die het muzikaal wellicht moeilijk vonden om aan te haken beseften dat ze met een echte musicus te maken hadden. Daarbij laat Kyra een basishouding zien van nieuwsgierigheid en hoge verwachtingen naar leerlingen. Deze combinatie maakt dat leerlingen echt iets te halen hebben in de lessen. Verder zie ik een gezonde balans in gedegen voorbereiden en flexibiliteit om te improviseren.”

Marijn Hendriks, docent Muziek en Muziekplus Sectievoorzitter Muziek Spinoza Lyceum